Thursday, November 25, 2010

Salin Air Kolam

Selepas seminggu anak keli dilepaskan dalam kolam, sampailah masanya tukar air. Baunya, hanyir ! Tahan je. Selepas ditolak anak ikan yang kena tanggok dek budak sekolah dan 7 ekor yang mati, tinggallah 76 ekor anak ikan keli. Tak pe.. Ni kira cabaran.  En. Aziz, ketua pekerja sekolah cadangkan agar dua batu bata dimasukkan ke dalam kolam agar airnya sejuk. Logik juga. Sebab kalau air panas ikan akan stress. Macam kita juga. Kalau panas cepat sikit naik darah. Anak saya, Nur Sakinah pergi ambil batu bata di tepi gelanggang bola tampar dan masukkan dalam kolam. Perlahan-lahan, katanya takut tertindih anak ikan. Penuh nilai murni anak aku ni. Tengoklah siapa emak dia. He, he,he.

Hari ni, 26hb Nov, Jumaat. Saya datang ke sekolah sebab bebudak Tingkatan 5 kata nak belajar Maths. Janji pukul 9. Sekarang ni dah 9.50 am , seorangpun tak nampak batang hidung. Sambil tunggu dia orang, saya tengok-tengok taman kesayangan  ni. En. Kumar , tukang kebun sekolah, bagitau betapa sedapnya resepi bendi isterinya. Cam ni caranya. Bendi dibasuh, dihiris, dicelup dengan tepung goreng dan goreng hingga garing. Tengah hari ni kena cuba.

Nampaknya, anak ikan semuanya sihat dan berselera besar. OK. Saya nak sambung kerja lain pulak. Jumpa lagi

No comments:

Post a Comment